De Twee Gebroeders
Skûtsjes en Future Fuels; de twee zijn door de geschiedenis van de brandstoffenhandel onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ooit begon Haitze Wiersma met het vervoer van turf op zijn zeilende vrachtschip De Lastdrager. Ondanks dat tegenwoordig de meest duurzame dieselbrandstoffen vervoerd worden in moderne tankauto’s, is de passie voor het skûtsje nooit verdwenen. Integendeel; Future Fuels is al een paar jaar een vaste sponsor van De Twee Gebroeders, het officiële wedstrijdskûtsje van Earnewâld. „Deze ondersteuning is voor ons ontzettend belangrijk”, aldus schipper Gerhard Pietersma die in de loop der jaren een goede band met Germ Wiersma heeft opgebouwd.

Varen op Blauwe Diesel
Via zijn werk is hij destijds met Future Fuels in contact gekomen. Gerhard is schipper bij Provinciale Waterstaten en vaart onder andere op het Statenjacht van de provincie. „We varen tegenwoordig op de Blauwe Diesel van Future Fuels. Daarvoor gebruikten we biodiesel, maar daar waren we niet zo te spreken over.”
Voor het Statenjacht is toen weer overgestapt op gewone diesel. „Daardoor ontstond de discussie of we niet elektrisch moesten gaan varen. Op dat moment kwam Germ met de Blauwe Diesel op de proppen. Zo’n tien jaar terug is dat nu.”
Er werd een proef gedaan. De Blauwe Diesel bleek zo goed te voldoen, dat twee jaar later de hele provincie op Blauwe Diesel is overgestapt. „Het is echt een goed product en ik maak er dan ook graag reclame voor. Veel meer mensen zouden gebruik moeten gaan maken van Blauwe Diesel en Neste MY Renewable Diesel. Het zijn de schoonste dieselbrandstoffen van dit moment en ook veel schoner dan elektrisch rijden.”
Materiaal
„Sponsoring is voor De Twee Gebroeders ontzettend belangrijk”, legt Gerhard uit. „Wij moeten het extern zoeken om het onderhoud van het schip te kunnen bekostigen. Daarbij komen we uit in de hoogste divisie, dus het materiaal moet echt in orde zijn. Alleen een nieuw zeil kost al € 15.000,-. Koop er een fok bij van € 7000,- en dan ben je al € 22.000,- kwijt. Een paar nieuwe zwaarden, dat kost ook al snel zo’n € 15.000,-. Daarnaast gaat er ook altijd wel wat stuk, dus daar moet je financieel ook op voorbereid zijn. Je kunt dus wel nagaan hoe blij wij met een sponsor als Future Fuels zijn.”