Klik hier om te ontdekken hoeveel CO2 jij kunt besparen op basis van jouw opgegeven brandstofverbruik.
Neste MY Renewable Diesel dé oplossing voor Lotgering (HVO100)
„Al snel bleek dat wij met het gebruik van Neste MY veel schoner konden gaan draaien. Tot wel 90% minder CO2-uitstoot. Heel frappant dus eigenlijk dat een benzineauto meer uitstoot dan onze wagens die nu op Neste MY rijden.”
Tim Lotgering, directeur Lotgering – vers vlees voor hond en kat
Het familiebedrijf Lotgering uit Amsterdam bestaat al bijna honderd jaar (1928). De onderneming produceert vers vlees zonder toevoegingen voor hond en kat. Hierbij staat kwaliteit centraal en dat geldt voor het gehele productieproces. De keten wordt zo kort en groen mogelijk gehouden. Het gebruik van Neste MY Renewable Diesel (HVO100) past daar uitstekend bij. „Alle producten rijden wij zelf uit. Deze HVO100 blijkt niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor onze auto’s”, aldus directeur Tim Lotgering.
Alle producten van Lotgering worden gemaakt zonder premixes. De essentiële voedingsstoffen, mineralen en vitamines zitten immers al in het vlees zelf. Ook worden er geen kleur-, geur- en smaakstoffen gebruikt, evenals conserveringsmiddelen en chemische antioxidanten.
Verlaging CO2-voetafdruk
„Naast het produceren van puur vlees zijn wij als bedrijf ook aan alle kanten bezig met duurzaamheid”, vertelt Tim enthousiast. Denk aan het gebruik van gerecycled en recyclebare verpakkingsfolie en dat zo dun mogelijk. „Wij hebben ons gebruik van plastic met twee derde terug kunnen brengen door telkens andere folies uit te proberen.” Ook wordt gebruik gemaakt van niet giftige bedrukking en herbruikbare statiegeldkratten.
De CO2-voetafdruk van het bedrijf wordt ook verlaagd door de warmte die de motoren genereren te gebruiken voor onder andere het verwarmen van het gebouw. „Het voer is van hoge kwaliteit en daarbij zijn betaalbaarheid en duurzaamheid de pijlers van ons bedrijf.”
Eigen wagenpark
De vraag naar deze voeding voor hond en kat is groot en wordt steeds populairder. Het bedrijf levert dan ook door heel Nederland, België, Duitsland en een klein deel van Frankrijk. De producten zijn ingevroren en worden rechtstreeks bij de consument bezorgd. Hiervoor beschikt Lotgering over een geheel eigen wagenpark van zo’n dertig bussen.
Het transport wordt zo duurzaam en efficiënt mogelijk geregeld. Zo worden de routes -zo’n vijftig à zestig ritten per week- zorgvuldig samengesteld. In principe wordt er op elk adres geleverd, maar niet dagelijks. Een adres moet in een route passen en er wordt niet speciaal voor omgereden. „Onze klanten weten dat en daar is alle begrip voor. We proberen zo min mogelijk kilometers te maken om zoveel mogelijk vlees uit te leveren. Het stukje duurzaamheid zit dus in elk proces van ons bedrijf en we proberen dat continu aan te scherpen door gebruik te maken van de nieuwste ontwikkelingen en innovaties.”
Dat bracht het bedrijf begin 2024 bij Future Fuels, leverancier van Neste MY Renewable Diesel. „Wij vinden elektrisch rijden niet duurzaam, van de arbeidsomstandigheden bij de productie tot de batterijen die vaak vervangen moeten worden en risico’s zoals brandgevaar met zich meebrengen. Ook moeten wij zware vrachten vervoeren en lange afstanden afleggen en daar is elektrisch rijden op dit moment nog niet geschikt voor. Ook merkten wij dat de gewone diesel steeds smeriger wordt. We kregen steeds vaker problemen door onder andere verstopte roetfilters, omdat er altijd rustig met onze volle auto’s gereden wordt. We zijn daarom op zoek gegaan naar de meest duurzame brandstof waar onze auto’s het beste op draaien.”
Oplossing Neste MY (HVO100)
De oplossing voor Lotgering bleek Neste MY Renewable Diesel. „Ik hoorde dat Staatsbosbeheer ook gebruikt maakt van deze HVO100. Ik ben het verder gaan uitzoeken en al snel bleek dat wij met het gebruik van Neste MY veel schoner konden gaan draaien. Tot wel 90% minder CO2-uitstoot. Heel frappant dus eigenlijk dat een benzineauto meer uitstoot dan onze wagens die nu op Neste MY rijden.”
Daarbij wordt er door het gebruik van Neste MY flink op de brandstof bespaard. Op vaste langeafstandsroutes met vaste chauffeurs (lees rijgedrag) en tankmomenten was het snel duidelijk. „We kunnen een hele tankbeurt overslaan. Ook de chauffeurs zelf merken inmiddels dat ze minder vaak hoeven te tanken en dus zuiniger rijden. Daarnaast rijden de auto’s beter. Ze zijn zwaar geladen, maar door een efficiëntere verbranding trekken ze nu beter op. Bovendien staan ze niet meer bij onze klanten voor de deur te dampen en stinken.”
Als bijkomend voordeel noemt Tim dat de Neste MY winterbestendig is en in alle voertuigen gebruikt kan worden. Hij woont landelijk en onder andere de trekker draait nu ook op HVO100. „Zonder problemen, ik gebruik het nu dan ook voor alle machines. En het is niet erg dat ze soms langer stilstaan, want last van alggroei heb je met deze brandstof niet.”
Mobiele tankinstallatie
Future Fuels heeft met Lotgering meegedacht over de benodigde tankinstallatie op de locatie in Zaandam. Op een vloeistofdichte vloer is een mobiele tank geplaatst. „We hebben hiervoor een zeecontainer omgebouwd, waardoor we geen grote investering hebben hoeven doen. De tank wordt door Future Fuels automatisch steeds bijgevuld als ze in de buurt zijn. Bijkomend voordeel is dat onze chauffeurs nu niet meer op het industrieterrein hoeven te tanken, waar in de ochtend vaak een lange rij staat. De auto’s staan nu al afgetankt klaar en dat bespaart ons enorm veel tijd.”
Lotgering is vooral blij dat het bedrijf door het gebruik van Neste MY (HVO100) weer een grote duurzaamheidsstap heeft kunnen maken. „Het is voor ons wagenpark de beste oplossing. Goed voor het milieu en onze auto’s en bovendien brandstof besparend, waardoor het onderaan de streep niet duurder is.”