Klik hier om te ontdekken hoeveel CO2 jij kunt besparen op basis van jouw opgegeven brandstofverbruik.
HVO en Blauwe Diesel, wat is het verschil?
Wist je dat er een brandstof bestaat die je CO2-uitstoot drastisch kan verlagen? Je hebt vast al eens gehoord van HVO en Blauwe Diesel. Sinds de Elfwegentocht in Friesland, waar Blauwe Diesel een hoofdrol speelde, worden deze brandstoffen steeds vaker genoemd in discussies over duurzaamheid en emissiereductie. Ook HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) duikt steeds vaker op. Maar wat is eigenlijk het verschil tussen HVO en Blauwe Diesel, en hoe dragen ze bij aan verduurzaming? In deze blog lees je hier meer over.
Onderscheid binnen brandstoffentypen
In Nederland kun je op dit moment verschillende brandstoffen krijgen. De meest bekende daarvan zijn diesel (B7), benzine en gas. Deze brandstoffen hebben allemaal aardolie als grondstof, maar zijn verschillend vanwege de bewerkingsmethode. Er zijn ook brandstoffen die zich onderscheiden omdat ze een hele andere grondstof gebruiken. Bijvoorbeeld biodiesel en HVO.
Binnen alle brandstoftypen zijn verschillende producten verkrijgbaar. Neem bijvoorbeeld diesel. Er bestaat Excellium diesel (TotalEnergies) maar ook Ultimate diesel (BP). Beide brandstoffen vallen onder het brandstoftype diesel, maar toch verschillen ze van elkaar. Datgene wat maakt dat deze brandstoffen tot hetzelfde type behoren, is de wijze waarop de brandstof gemaakt wordt. De toevoegingen (additieven) die de diverse leveranciers doen aan de brandstoffen, maken vervolgens dat deze brandstoffen zich binnen hun eigen soort kunnen onderscheiden.
Consistentie van HVO-brandstoffen
Blauwe Diesel valt onder het type HVO (Hydrothreated Vegetable Oil). Op dit moment kun je in Nederland diverse HVO-brandstoffen krijgen. Blauwe Diesel is een HVO, maar niet alle HVO is een Blauwe Diesel. Hoe zit dat nu? Net zoals in andere brandstoftypen bestaan er onderling verschillen tussen de diverse HVO-brandstoffen.
Bij HVO is het zo dat de bewerkingswijze van de diverse HVO-brandstoffen in grote lijnen overeenkomen. Maar de grondstoffen, die per HVO-brandstof gekozen worden verschillen onderling behoorlijk. Daarnaast zijn de productiemethoden op belangrijke onderdelen dermate verschillend, dat de eindproducten in kwaliteit fors verschillen. En dat maakt dat niet elke HVO-brandstof dezelfde kwaliteit heeft. Het is zelfs zo dat er HVO’s op de markt zijn waarbij de grondstoffen constant anders zijn. Je snapt dat dit ten koste gaat van de kwaliteit van de desbetreffende HVO brandstof.
Hoe zit het met Blauwe Diesel?
Het productieproces van Blauwe Diesel is optimaal geavanceerd, zodat we niet alleen de hoogste CO2-reductie behalen, maar ook de beste kwaliteit leveren. Voor Blauwe Diesel zijn strikte kwaliteitsnormen vastgesteld waaraan de brandstof moet voldoen. Elke nieuwe batch wordt grondig getest op al deze parameters voordat deze wordt vrijgegeven.