Ontdek hoeveel CO2 jij kunt besparen

Klik hier om te ontdekken hoeveel CO2 jij kunt besparen op basis van jouw opgegeven brandstofverbruik.

HVO100 = biodiesel?

De wereld van duurzame brandstoffen is vaak moeilijk te doorgronden. Vraag willekeurig rond wat HVO is, en je krijgt uiteenlopende antwoorden. Sommigen zeggen dat het biodiesel is, terwijl anderen dat resoluut ontkennen. Maar wat is het nu echt? Is HVO100 hetzelfde als biodiesel?

Het korte antwoord: nee. HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) en biodiesel (FAME) zijn allebei biobrandstoffen, maar ze verschillen wezenlijk van elkaar. Dit artikel legt stap voor stap uit wat de belangrijkste verschillen zijn tussen HVO en biodiesel, en hoe deze brandstoffen zich verhouden tot gewone diesel (B7). 

 

 

 

Diesel B7 vergeleken met HVO100

Diesel (B7)

Diesel (B7) is de meest gebruikte dieselbrandstof en wordt geproduceerd uit ruwe aardolie. De “B7” betekent dat er maximaal 7% biodiesel (FAME) aan is toegevoegd. In Nederland is per 2007 wettelijk bepaald dat diesel moet worden bijgemengd met biobrandstoffen om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Deze maatregel volgt Europese richtlijnen en verplichtingen, zoals de Renewable Energy Directive (REDII), die streeft naar een hoger percentage hernieuwbare energie.

Ook werd vastgesteld dat maximaal 7% biodiesel mag worden bijgemengd, zodat de EN590 normering voldoet. Deze normering waarborgt dat de brandstof goed functioneert in bestaande dieselmotoren zonder aanpassingen.

Drop-in fuel HVO

Voor- en nadelen diesel

⬆️ Voordelen van diesel (B7)

Diesel (B7) is makkelijk verkrijgbaar en kan in elke dieselmotor zonder aanpassingen worden gebruikt, omdat het voldoet aan de EN590 normering. Hoewel diesel (B7) iets minder vervuilend is dan diesel zonder biodiesel, heeft het nog steeds een aanzienlijke CO2-uitstoot.

⬇️ Nadelen van diesel (B7)

Ten eerste blijft diesel (B7) grotendeels een fossiele brandstof, wat betekent dat het nog steeds een aanzienlijke hoeveelheid CO2 uitstoot. Daarnaast trekt diesel (B7) door het gehalte aan biodiesel (FAME) water aan, wat bacteriegroei kan veroorzaken. Deze bacteriegroei kan schade toebrengen aan motoren en brandstofsystemen.

Een ander probleem is dat de diesel die tijdens de zomermaanden wordt geleverd, niet bestand is tegen koudere temperaturen. Zomerdiesel bevat namelijk veel paraffine. Dat stolt bij temperaturen rond 0°C. Hierdoor kristalliseert de paraffine en ontstaan er vlokken in de diesel. Dit leidt tot verstopte leidingen en filters. Om dit te voorkomen, worden vaak additieven aan de dieselbrandstof toegevoegd om het stolpunt van de brandstof te verlagen en ervoor te zorgen dat de diesel bruikbaar blijft bij lagere temperaturen.

Biodiesel vergeleken met HVO100

Biodiesel

Biodiesel, ook bekend als FAME (Fatty Acid Methyl Ester), is een type biobrandstof dat wordt geproduceerd uit afval zoals gebruikte frituurvetten en dierlijke vetten (slachtafval). Dit maakt het een veel duurzamer alternatief voor fossiele diesel, omdat het van hernieuwbare bronnen afkomstig is. Biodiesel wordt gemaakt via een chemisch proces waarbij de vetten reageren met alcohol (meestal methanol of ethanol). Hierdoor ontstaat een mengsel van glycerol en vetzuurmethylesters (FAME)

Hoewel biodiesel aanzienlijk duurzamer is, zijn er toch enkele technische uitdagingen verbonden aan het gebruik ervan, vooral in vergelijking met moderne biobrandstoffen zoals HVO.

Drop-in fuel HVO

Voor- en nadelen biodiesel

⬆️ Voordelen van biodiesel (FAME)

Biodiesel heeft een aantal voordelen: biodiesel stoot minder CO2 uit dan gewone diesel en het kan worden gemengd met diesel. Omdat het hernieuwbaar is, helpt het om minder afhankelijk te zijn van fossiele brandstoffen die ooit opraken.

⬇️ Nadelen van biodiesel (FAME)

Biodiesel (FAME) dikt bij lage temperaturen in, waardoor het minder geschikt is voor winterse omstandigheden en brandstofproblemen kan veroorzaken. Daarnaast trekt biodiesel water aan, wat de groei van bacteriën en verontreiniging vergroot.

Bovendien reageert het hogere gehalte aan onverzadigde vetzuren in biodiesel gemakkelijker met zuurstof, wat materialen beschadigt die in contact komen met FAME. Rubber afdichtingen, zoals pakkingen, kunnen worden aangetast en roest kan zich vormen aan de binnenkant van opslagtanks, wat tot afkeur kan leiden.

Tijdens de productie van biodiesel (FAME) kunnen sterolglucosiden bij lage temperaturen vaste deeltjes vormen, die brandstoffilters verstoppen. In tegenstelling tot paraffine (die bij hogere temperaturen weer vloeibaar wordt) blijven sterolglucosiden vast en veroorzaken ze afzettingen in filters. Dit belemmert de brandstofdoorstroming. Ook kunnen gomachtige stoffen zich ontwikkelen en aan de tankwand blijven kleven of naar de bodem zakken. Hierdoor ontstaat een laagje sludge. Wanneer deze sludge wordt opgepompt, verstopt dit de brandstoffilters en leidingen. En dit is niet goed voor de motorprestaties.

HVO100 vergeleken met Diesel B7

Hydrotreated Vegetable Oil

HVO is ook een type biobrandstof en is een duurzame, synthetische dieselvervanger. En wordt gemaakt uit hernieuwbare grondstoffen zoals afvaloliën en afvalstromen uit de voedingsmiddelenindustrie.

HVO bestaat uit veel verschillende afval- en reststromen. Deze afvalproducten worden, anders dan bij biodiesel, behandeld door middel van een waterstofbehandelingsproces. Dit proces – ook wel hydrogenering genoemd – breekt de moleculen van de oliën en vetten af en verwijdert zuurstofatomen. Hierdoor ontstaat een HVO die qua DNA vergelijkbaar is als fossiele diesel.

Dankzij de chemische gelijkenis met fossiele diesel kan HVO puur (100%) worden toegepast of gemengd worden met fossiele diesel in elke gewenste verhouding, wat het een veelzijdige optie maakt. Dit wordt ook wel een “drop-in fuel” genoemd, omdat je het zonder technische aanpassingen in alle dieselmotoren kunt gebruiken.

Drop-in fuel HVO

Voor- en nadelen HVO

⬆️ Voordelen van HVO

HVO stoot tot wel 90% minder CO2  uit in vergelijking met fossiele diesel. Daarnaast is het in bestaande dieselmotoren te gebruiken zonder dat aanpassingen nodig zijn. En anders dan bij biodiesel (FAME) stoot HVO water af, waardoor het risico op bacteriegroei bijna nihil is.

Ook heeft HVO een uitstekende winterbestendigheid door het lage stolpunt (CFPP). Diesel daarentegen kan bij koude temperaturen stollen vanwege de aanwezigheid van paraffines. Paraffines kristalliseren en stollen bij lagere temperaturen. Hierdoor wordt de brandstof stroperiger of dikker en stolt uiteindelijk. Het stolpunt van HVO ligt aanmerkelijk lager dan bij diesel. Future Fuels maakt gebruik van een Arctic Class 0 HVO, wat betekent dat de brandstof het gehele jaar winterbestendig is.

⬇️ Nadelen van HVO

HVO is momenteel duurder dan diesel, ondanks de grotere CO2-reductie. Dit wordt veroorzaakt door onder andere het verzamelen van de grondstoffen en het kostbaar raffinageproces. Daarnaast is HVO100 minder verkrijgbaar bij tankstations dan ‘gewone’ diesel (B7).

Praktische tussenstap

Wil je verduurzamen, maar je weet nog niet precies hoe? Blauwe Diesel is een tussenstap op weg naar volledige duurzaamheid. Waar B7 nog grotendeels afhankelijk is van fossiele brandstoffen en slechts een beperkte CO2-reductie biedt, combineert Blauwe Diesel de voordelen van HVO en diesel zonder aanpassingen aan bestaande dieselmotoren. Blauwe Diesel is een blend van Arctic Class 0 HVO en diesel B0 (zonder bijmenging van biodiesel FAME), wat zorgt voor een vermindering van CO2-uitstoot ten opzichte van B7.

CO2-besparing berekenen

Of je nu kiest voor B7, biodiesel, Blauwe Diesel of HVO100, elk van deze brandstoffen heeft een andere impact op CO2-uitstoot. Wil je inzicht krijgen in hoe groot jouw CO2-besparing kan zijn? Vul je dieselverbruik in en ontvang in 2 klikken een adviesrapport. Of vul het contactformulier in voor meer informatie!