Wil jij een sticker voor op je auto, bus of vrachtwagen? Dat kan! Stuur ons een mailtje waarin je aangeeft voor wat voor voertuig je een sticker wilt ontvangen en we sturen hem zo snel mogelijk naar je op.
Blauwe Diesel EN590 is van constante kwaliteit en voldoet het hele jaar door aan de richtlijnen van de EN590 brandstofnormering. Onze Blauwe Diesel EN590-brandstoffen bestaan uit de beste kwaliteit duurzame HVO brandstof, samengesteld met de meest hoogwaardige fossiele diesel.
Blauwe Diesel EN590 is géén biodiesel en bevat géén biodiesel. Onze producten zijn dan ook gegarandeerd biodiesel (FAME)-vrij. Mede hierdoor zijn de Blauwe Diesel EN590-producten het hele jaar door winterbestendig en minimaal beveiligd tot -20 graden Celsius of lager. Hierdoor is de kans op winterproblemen, zoals bacteriegroei en verstopte brandstoffilters, heel klein.
Dat betekent twee dingen. Enerzijds dat je zonder aanpassingen aan de motor kunt overstappen op Blauwe Diesel EN590. Anderzijds dat je op ieder willekeurig moment kunt wisselen van Blauwe Diesel EN590 naar fossiele diesel én andersom. Dit omdat fossiel diesel en Blauwe Diesel EN590 met elkaar gemixt kunnen worden.
Waar staat Blauwe Diesel EN590 nu voor? De naam Blauwe Diesel is nog wel te begrijpen. Het is een diesel die blauw van kleur is. Maar waarom staat er EN590 achter? Welnu, de letters EN staan voor Europese Norm. Een norm is een vastgesteld aantal regels en voorwaarden waaraan een product in de Europese Unie moet voldoen. De EN590 is de normering waaraan alle diesel in de Europese Unie moet voldoen.
Waar moet je dan aan denken? Het gaat dan onder andere om de minimale smering, het vlampunt, de vorstbeveiliging en het maximale zwavelgehalte in de dieselbrandstof. Zo kent de EN590 norm meer dan twintig parameters met minimum en/of maximum waarden. Dat is enorm belangrijk. Als je diesel voldoet aan de EN590 norm, dan weet je dat de diesel van constante en hoge kwaliteit is en het hele jaar door dezelfde hoge kwaliteit behoudt.
Omdat er in de Europese Unie een vastgestelde norm voor diesel geldt, kunnen de dieselmotorenfabrikanten hun motoren afstemmen op deze dieselnorm. Hierdoor werken de dieselmotoren langdurig, betrouwbaar en zonder storingen en schades. Mede hierdoor zijn de fabrikanten in staat om jou als klant garantie te geven op hun motoren. Dit is dan wel onder de voorwaarde dat je het hele jaar door EN590 genormeerde diesel tankt.
Een voorbeeld: als je (per ongeluk) een keer benzine tankt en daarmee op een dieselmotor gaat rijden, dan gaat de motor kapot. Als je dan bij de leverancier van de motor komt en vraagt om de garantieregeling omdat je motor kapot is, dan zal de leverancier eerst controleren of je wel EN 590 genormeerde diesel hebt getankt. Als dit niet het geval blijkt te zijn, vervalt de garantieregeling van de leverancier en moet je zelf de kosten betalen. Het is dus van het allergrootste belang dat je diesel het hele jaar door voldoet aan de EN590 norm, zowel in de zomer als in de winter.
Is er dan ook een niet genormeerde diesel te krijgen? Jazeker, wanneer je diesel vermengt met een te groot deel goedkope biodiesel om de prijs te verlagen, zal door de slechte kwaliteit van deze toegevoegde biodiesel de EN590 normering van de diesel vervallen. Ook het ontbreken van de vorstbestendigheid in de winter kan de EN590 norm laten vervallen.
Wanneer er door condens teveel water in je tank aanwezig is en er ontstaat bacteriegroei, dan vervalt ook per direct de EN590 normering en dus ook je garantie. Het is dus erg belangrijk om er zeker van te zijn dat je diesel zuiver is en van voortdurende hoge kwaliteit én boven alles voortdurend voldoet aan de EN590. Dat is de reden waarom wij dit in onze productnaam vermelden: Blauwe Diesel voldoet altijd aan de EN590 normering bij aflevering.
Lees meer
FAME is de scheikundige afkorting voor het product ‘biodiesel’. De letters FAME staan voor ‘Fatty Acid Methyl Ester’. In het Nederlands betekent dit ‘vet zuur methyl ester’. Biodiesel produceren gebeurt op een eenvoudige wijze. Je neemt plantaardige olie en verwijdert hieruit een deel plantaardige vet (glycerine). Hierdoor wordt de plantaardige olie dunner, net als gewone diesel. Dit proces noemen we veresteren.
Wat je dan overhoudt is een vetzuur: methyl ester, ook wel biodiesel genoemd. Het kenmerk van biodiesel is dat het dus een hoog vetzuurgehalte heeft. Vetzuren tasten enkelvoudige lakken aan, rubber producten en verschillende kunststoffen. In kunststoffen activeren ze de weekmakers waardoor kunststoffen zacht worden. In rubber onderdelen zorgen ze voor het opzwellen van rubber slangen en pakkingen.
Biodiesel is daarbij ook sterk hygroscopisch, dit betekent dat het vocht aantrekt wat wordt opgenomen in de biodiesel. Vocht bevat zuurstof en zuurstof veroorzaakt oxidatie van de brandstof. Dit noemen we ook veroudering. Dit is tevens de reden dat biodiesel ook maar kort houdbaar is.
Een nog veel groter probleem is het veroorzaken van bacteriegroei door water in de brandstof. De oorzaak hiervoor is dus het hygroscopisch effect. Bacteriegroei door biodiesel veroorzaakt kapotte brandstofpompen en verstuivers. Dit zijn verreweg de duurste onderdelen in een moderne dieselmotor, dit loopt direct in de duizenden euro’s schade.
Dat is de reden waarom alle Blauwe Diesel EN590-producten absoluut FAME vrij moeten zijn en blijven. Future Fuels Wholesale BV wil de allerhoogste kwaliteit toekomst bestendige dieselproducten leveren voor de Nederlandse markt. Wij kiezen eerst voor de hoogste dieselkwaliteit en dan voor de scherpste prijs. Dat is de reden waarom wij geen biodieselproducten toepassen in onze brandstoffen.
Lees meer
Blauwe Diesel EN590 voldoet niet alleen aan de EN590 norm, maar zelfs aan de zwaarste groep binnen de EN590, de Arctic Class. Je hebt drie groepen binnen de Europese EN590 dieselnormering:
Arctic klimaat staat voor koude, winterse omstandigheden, zoals in de Scandinavische gebieden. De Blauwe Diesel EN590 van Future Fuels voldoet het gehele jaar door aan de Arctic Class 0. Dit betekent dat deze brandstof beschermd is tot 20 graden onder nul, het gehele jaar door.
Dit is bijzonder waardevol voor noodstroomaggregaten voor ziekenhuizen en bedrijven, maar ook sprinklerinstallaties en dergelijke. Deze installaties kunnen door onze dealers het gehele jaar door worden voorzien van sterk winterbeveiligde brandstof. Je moet er toch niet aan denken dat in de winter deze veiligheidssystemen uitvallen door het uitvlokken van de dieselbrandstof?
Lees meer
Blauwe Diesel EN590 reduceert CO2. Dit komt door het HVO-deel wat in de Blauwe Diesel EN590 is verwerkt. Hoe groter het deel HVO, hoe groter de CO2-reductie van de brandstof. Het getal direct achter de naam Blauwe Diesel geeft het deel HVO aan in procenten. Een Blauwe Diesel 20 bevat dus 20% HVO. Hieronder een overzicht van de reductiewaarden:
Met deze afkorting bedoelen we het deel van de keten welke de brandstof aflegt vanaf de tank van het voertuig door de motor, waarmee de wielen van het voertuig worden aangedreven. Dat betekent praktische gezien dat de brandstof door de motor moet worden verbrand. TTW is daarmee de waarde aan CO2 die vrijkomt door de verbranding van de brandstof in de motor. De reductiewaarde geeft de hoeveelheid CO2-reductie in procenten aan, waarmee de Blauwe Diesel de CO2-uitstoot reduceert ten opzichte van het vergelijkbaar gebruik van gewone, minerale diesel.
Met deze afkorting bedoelen we de gehele keten, waarbij er mogelijk CO2 vrijkomt, vanaf productie tot aan het verbranden van de brandstof in de motor. Hier valt dus ook de productie en het transport onder. Denk daarbij aan het transport van de raffinaderij tot aan het tankstation waar je kunt tanken. Je kunt je voorstellen dat het produceren en het vervoer ook CO2-uitstoot. Daarom is de WTW-reductiewaarde altijd iets lager dan de TTW-waarde.
Lees meer
Door het hoge cetaangetal in de Blauwe Diesel EN590-producten, verbrandt de brandstof sneller en dus completer. Anders gezegd, met een hoog cetaangetal heb je bij dezelfde beschikbare tijd voor verbranding een beter én schoner resultaat. Dit heeft tot gevolg dat je de beschikbare energie beter benut. Dit kan leiden tot een zuiniger verbruik of tot meer vermogen.
Lokale emissies zijn emissies die de gezondheid en het milieu beïnvloeden. Je moet dan denken aan roet/fijnstof (PM), onverbrande koolwaterstoffen (HC) en zwaveldioxide (SO2). Het is dus belangrijk dat we deze emissiewaarden zoveel mogelijk verminderen. Blauwe Diesel EN590 reduceert deze waarden aanzienlijk ten opzichte van minerale diesel. Kijk hiervoor in de tabellen op deze website.
Mondiale emissies zijn de emissie die verantwoordelijk zijn voor klimaatverandering. Je moet dan denken aan kooldioxide (CO2) en stikstofoxide (NOX). Anders gezegd, deze emissies zorgen voor een isolerende werking van de dampkring.
Dat betekent dat de zon overdag de aarde op kan warmen, maar dat zij ’s nachts steeds moeilijker haar warmte weer kan afstoten naar het heelal. Dit veroorzaakt een gestage opwarming van de aarde, met klimaatverandering tot gevolg.
Lees meer
Blauwe Diesel EN590 is een door Future Fuels ontwikkelde brandstof uit hoogwaardige diesel met HVO. Het getal achter de naam geeft de hoeveelheid HVO aan in de brandstof. Onze HVO wordt geproduceerd en geleverd door Neste uit Finland. Zij gebruiken hiervoor fossiel vrije grondstoffen. Je moet dan denken aan plantaardige afval oliën die eerst een voedseldoel hebben gediend. Dit zijn grondstoffen die niet uit aardolie of uit aardgas zijn gemaakt.
Hiermee zijn onze Blauwe Diesel EN590-producten fossiel arm. Het getal achter de naam Blauwe Diesel geeft de besparing in procenten aan in vergelijking met minerale diesel als het gaat om het gebruik van fossiele grondstoffen.
In 2019 haalden de gezamenlijke oliemaatschappijen meer dan zeven kubieke kilometer aardolie uit de grond. Wat heeft dit voor geologische gevolgen op de korte en midden lange termijn? We weten uit eigen ervaring wat de gevolgen zijn van de aardgaswinning in Slochteren. Door het gebruik van Blauwe Diesel EN590-producten draagt u een serieus steentje bij aan het verminderen van gebruik van fossiele grondstoffen.
Lees meer
Blauwe Diesel EN590 is als product ISCC-EU gecertificeerd. ISCC-EU ziet erop toe dat de Europese richtlijnen, met betrekking tot duurzame brandstoffen, van de Renewable Energy Directive (REDII), worden nageleefd:
Op sociaal gebied
Op maatschappelijk gebied
Op milieugebied
Lees meer
Het opwerken van afval tot een hoogwaardiger product is een mooie ontwikkeling. Veel afvalsoorten werden voorheen verbrand of gestort. Nu worden afvalproducten steeds vaker opgewerkt tot een product met een nieuw en beter doel. Blauwe Diesel EN590 is dus afval verminderend.
Het duurzame HVO-deel in de Blauwe Diesel EN590 wordt geproduceerd uit afvaloliën van plantaardige herkomst. Uit deze grondstoffen wordt een paraffinische HVO-brandstof geproduceerd. Deze is qua kwaliteit beter dan de gewone minerale diesel, dus een hoogwaardig eindproduct.
Lees meer
Herwinbare grondstoffen raken nooit op, je kunt ze elk jaar opnieuw produceren. Dit in tegenstelling tot fossiele grondstoffen, zoals olie en gas. Ondanks dat we hier nog veel van hebben, is deze bron niet onuitputtelijk.
Blauwe Diesel EN590 wordt deels geproduceerd uit herwinbare en duurzame grondstoffen, zoals plantaardige afvaloliën. Deze plantaardige oliën moeten eerst wel een voedseldoel hebben gediend. Deze grondstoffen voldoen aan het ISCC-EU keurmerk.
Lees meer
Deze tabel geeft een overzicht van de belangrijkste technische kenmerken van de Blauwe Diesel EN590 brandstoffen.
Kenmerk | Blauwe Diesel 20 | Blauwe Diesel 30 | Blauwe Diesel 40 | Blauwe Diesel 50 | Diesel B7 |
---|---|---|---|---|---|
Cetaangetal | >54 | >56 | >58 | >60 | >51 |
Energiewaarde | >35,55 | >35,45 | >35,35 | >35,25 | >35,65 |
Biodieselvrij | |||||
CFPP | -20 | -20 | -20 | -20 | -18/0 |
Zwavel | <5 ppm | <5 ppm | <5 ppm | <5 ppm | <10 ppm |
Wear Scar | <400 | <400 | <400 | <400 | <460 |
Deze tabel geeft een overzicht van de belangrijkste duurzaamheidskenmerken van de Blauwe Diesel EN590 producten.
Kenmerk | Blauwe Diesel 20/50 | LNG | CNG | GTL | Diesel |
---|---|---|---|---|---|
Fossiel arm | |||||
CO2 reducerend | |||||
Emissiearm | |||||
Deels herwinbaar | |||||
Deels circulair | |||||
ISCC genormeerd |
Deze tabel geeft een overzicht van de gemiddelde emissie reductiewaarden van Blauwe Diesel EN590 producten. Richtwaarde gebaseerd op een gemiddelde uitstoot van een doorsnee dieselmotor.
Product | PM | NOX | CO | HC | SO2 | CO2 |
---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Roet/fijnstof | Stikstofoxide | Koolmonoxide | Hydro Carbons | Zwaveldioxide | Kooldioxide |
Blauwe Diesel 20 | 12% | 3% | 10% | 10% | 20% | 18% |
Blauwe Diesel 30 | 18% | 4% | 15% | 15% | 30% | 27% |
Blauwe Diesel 40 | 24% | 6% | 20% | 20% | 40% | 36% |
Blauwe Diesel 50 | 30% | 8% | 25% | 25% | 50% | 45% |
Deze tabel geeft een overzicht van de verschillende CO2 reducties van Blauwe Diesel EN590 producten.
Product | WTT (Well To Tank) | TTW (Tank To Wheel) | WTW (Well To Wheel) | Reductie in % |
---|---|---|---|---|
Diesel (fossiel) | 0,82 | 2,66 | 3,47 | Peil |
Blauwe Diesel 20 | 0,71 | 2,13 | 2,84 | 18,2 |
Blauwe Diesel 30 | 0,65 | 1,87 | 2,53 | 27,3 |
Blauwe Diesel 40 | 0,60 | 1,61 | 2,21 | 36,4 |
Blauwe Diesel 50 | 0,55 | 1,35 | 1,89 | 45,5 |
Deze tabel geeft een overzicht van de belangrijkste kenmerken van Blauwe Diesel producten. (bron: co2emissiefactoren.nl)
Product | Herwinbaar | CO2 reductie | Fossiel arm | Circulair | Biodiesel vrij | Emissie reductie | Winterbestendig | Normering | ISCC |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Diesel (fossiel) | 0% | 0% | 0% | 0% | EN590 | ||||
Blauwe Diesel 20 | 20% | 18,2% | 20% | 5-10% | EN590 | ||||
Blauwe Diesel 30 | 30% | 27,3% | 30% | 10-15% | EN590 | ||||
Blauwe Diesel 40 | 40% | 36,4% | 40% | 15-20% | EN590 | ||||
Blauwe Diesel 50 | 50% | 45,5% | 50% | 20-25% | EN590 |
Blauwe Diesel EN590-producten zijn uniek in hun soort en alleen leverbaar door geautoriseerde dealers van Future Fuels Wholesale. Blauwe Diesel EN590 is daarom ook Europees geregistreerd én vastgelegd. Dat zie je terug in het Blauwe Diesel EN590-logo, welke is voorzien van een kleine R in een cirkeltje rechtsboven in het logo. De registratie wordt op Europees niveau bewaakt door een gespecialiseerd bureau.
Merkbewaking is nodig, omdat er met name in de Nederlandse markt meerdere dieselleveranciers zijn die zeggen ook Blauwe Diesel te leveren. Het wordt dan ‘een soort blauwe diesel’ genoemd, maar dat is het in het geheel niet. Deze producten voldoen niet aan de hoge productspecificaties van Future Fuels Wholesale. In deze producten komt onder andere FAME (biodiesel) voor, ze zijn niet het gehele jaar door, of zelfs in het geheel niet, winterbestendig. Daarnaast wordt er veelal geen HVO toegevoegd, waardoor ook de CO2-reductie niet wordt gehaald. Doel van deze leveranciers is om de kostprijs te drukken en dat gaat ten koste van de kwaliteit van de brandstof én de dieselmotor van de eindgebruiker.
Blauwe Diesel EN590 is géén GTL (dit product wordt gemaakt van aardgas). Blauwe Diesel EN590 is ook géén FAME (biodiesel) en bevat ook geen FAME (biodiesel).
Blauwe Diesel EN590 geeft geen problemen, zoals oplossen van vuil, opzwellen van rubbers of het veroorzaken van bacteriegroei. Wie zegt dat dit wel zo is, is niet goed op de hoogte en verwart Blauwe Diesel EN590 met FAME (biodiesel). Een typisch voorbeeld van de klok en de klepel. De genoemde klachten komen namelijk voort uit het gebruik van FAME (biodiesel). Dit is ook de reden dat alle Future Fuels-producten FAME (biodiesel) vrij worden afgeleverd.
Wil jij een sticker voor op je auto, bus of vrachtwagen? Dat kan! Stuur ons een mailtje waarin je aangeeft voor wat voor voertuig je een sticker wilt ontvangen en we sturen hem zo snel mogelijk naar je op.
Ga jij een spreekbeurt geven op school over een van onze brandstoffen? We sturen je graag een pakketje met spulletjes voor je spreekbeurt! Laat je ons weten welk cijfer je hebt gekregen voor je spreekbeurt? Vinden we leuk!
Doe jij je scriptie over duurzame brandstoffen of de brandstoffen van de toekomst? Via onderstaande link kun je een informatiepakket aanvragen. Specifieke vragen kun je ook in het contactformulier kwijt.
HVO | FAME | |
1 | Kans op bacteriegroei zéér klein | Grote kans op bacteriegroei |
2 | Stoot water af | Trekt water aan (hygroscopisch) |
3 | Winterbestendig tot -28°C | Winterbestendig tot -5°C |
4 | Bevat géén vetzuren | Bevat vetzuren |
5 | EN15940 genormeerd | Niet EN genormeerd |
6 | Is een synthetische brandstof | Is een biologische brandstof |
7 | Lang houdbare brandstof | Zeer beperkt houdbare brandstof |