Ontdek hoeveel CO2 jij kunt besparen

Klik hier om te ontdekken hoeveel CO2 jij kunt besparen op basis van jouw opgegeven brandstofverbruik.

KNRM

KNRM

Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij

De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij vaart jaarlijks ruim tweeduizend keer uit om mensen in nood op het water te helpen en te redden. Er zijn hiervoor maar liefst 1400 vrijwilligers 24/7 per beschikbaar. Zij opereren vanuit 45 reddingstations, in totaal 75 reddingboten, verdeeld over heel Nederland. Om alle kosten te dekken, is jaarlijks een bedrag van zo’n 18 miljoen euro nodig. „Als organisatie zijn wij volledig afhankelijk van particulieren en bedrijven die ons ondersteunen”, vertelt Edward Zwitser van de KNRM. „We zijn dan ook ontzettend blij met een partij als Future Fuels die ons sinds 2020 structureel financieel ondersteunt. In verband met het jubileumjaar hebben we ook nog eens een extra financiële bijdrage mogen ontvangen.”

Future Fuels is al jaren een vaste leverancier voor de KNRM. „We werken met verschillende brandstofleveranciers, omdat onze schepen 24 uur per dag en zonder voorbereiding op pad moeten kunnen. Op elk moment moeten de boten dus afgetopt zijn met brandstof. Dat betekent per definitie dat je met een lokale bunkeraar moet werken die à la minuut kan leveren.”

Van Cadzand tot Schiermonnikoog en grotere binnenwateren, zoals de Randmeren en het IJsselmeer, de KNRM is overal. In het geval van Ameland is gekozen voor Future Fuels, de vaste brandstofleverancier voor het eiland. „Future Fuels bunkert hier onze reddingboot. Een langlopende relatie. We zijn op dit moment ook met ze in gesprek over de mogelijke levering van alternatieve dieselbrandstoffen. We willen graag verduurzamen en werken met brandstoffen die beter zijn voor het milieu.”

Goede doelen

Zo’n drie jaar geleden zocht Future Fuels zelf contact met de KNRM aangaande sponsoring. „We staan voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen en daar hoort ook het ondersteunen van goede doelen bij”, zegt Germ Wiersma. „Je zoekt dan natuurlijk wel naar organisaties die bij je passen en zo kwamen we bij de KNRM uit.”

Ongesubsidieerd

De financiële ondersteuning door een bedrijf als Future Fuels is voor de KNRM ontzettend belangrijk. „We zijn ongesubsidieerd en daardoor volledig afhankelijk van donaties, giften en nalatenschappen”. Het is een bewuste keuze. „We willen niet dat de budgettering aan het begin van een nieuwe regeerperiode uitgangspunt is voor hoeveel geld er is voor het reddingwezen. Als er vrijwilligers zijn die ook met extreem weer de zee op willen om mensen te helpen, dan verdienen zij het beste, ongeacht wat het kost.”

Of het nu een levensbedreigende situatie betreft of dat er sprake is van ongemak, de vrijwilligers rukken met evenveel motivatie uit. „Juist omdat klein ongemak op het water in de praktijk in een paar minuten alsnog kan omslaan in een levensbedreigende situatie.”

Artsen

Daarnaast kan de KNRM ook rekenen op de inzet van vijf reguliere huisartsen. Zij zijn als vrijwilliger bij onze zogenoemde Radio Medische Dienst aangesloten. Dat is een dienst voor zeelui all over the world. Als zij medisch ongemak of een medisch ongeluk hebben aan boord, dan kan 24/7 overlegd worden met één van onze artsen over wat te doen.

Vrijwilligers

Edward onderstreept nogmaals dat het allemaal vrijwilligers zijn die voor de KNRM in actie komen. „Zij zijn het hart van onze organisatie. Als land mogen we blij zijn dat we deze mannen en vrouwen hebben die bij windkracht 10 of meer hun hand opsteken en zeggen ‘ik ga wel’. Het is geen automatisme dat je dat soort mensen blijft vinden.”

De KNRM begint in 2022 aan het vernieuwen van de hele vloot. In vijftien jaar tijd moeten zeventig schepen worden vervangen. Bovenop het bedrag wat de organisatie jaarlijks nodig heeft, komt er daardoor in vijftien jaar tijd nog tachtig miljoen euro aan kosten overheen. „Meer dan ooit is elke vorm van steun dus zeer welkom.”